Gamifikáció
Gamifikáció- játékosítás!
A játékosítás fogalmát elsőként 2002-ben Nick Pelling
határozta meg:
" elektronikus eszközök játékszerű felhasználói
felületekkel való felgyorsítása és élvezhetőbbé tétele”. Azóta ez a fogalom az
évek múlásával sokat változott ma inkább Deterding 2011-ben megfogalmazott
gondolata az ami leginkább kifejezi a gamifikáció lényegét: „a játéktervezési
elemek használata játékon kívüli kontextusban”. Ha az online, vagy konzol
felületes játékokra gondolunk, az élvezetet az adja, hogy pontokat gyűjthetünk,
a pontokkal különböző szinteket léphetünk vagy kiváltságokat, szuper erőket
szerezhetünk.
Akit kicsit mélyebben érdekel a gamifikáció szeretettel
ajánlom figyelmébe az Új Pedagógiai Szemle 66.
évfolyam 2016 / 3-4. számának 76. oldalát.
Hogyan lehet alsó tagozaton is játékosítani?
Miután
elvégeztem egy gamifikációs továbbképzést, az első játékostás próbálkozásom egy
Kínai projekt volt, melyet 2. évfolyamon napközis délutánjainkon
valósítottunk meg. Az osztályomba akkoriban járt egy kínai származású
kislány, és a koronavírus megjelenésével szerettem volna az előítéleteket
megdönteni, ezért elhatároztam, hogy egy kicsit megismerjük Ázsia földrész
egyik gyönyörű országát. A projektet itt találod.
Érdeme regisztrálni a tudásbázisba, mert rengeteg megvalósított és kidolgozott
ötletet lehet itt találni.
A jelen
Ma
már egyszerűben, de mégis megjelenik a játékosítás, mint motivációs
eszköz. Jelenleg matematika és digitális kultúra tanórákon alkalmazom.
Nagyon egyszerű!
A gyerekek év elején kapnak egy az adott téma motivációs figuráival egy pongyűjtő táblát, amit a füzet végébe kell beragasztaniuk. Az óra folyamán minden jól megoldott feladatért pontot kapnak, ahogyan a plusz, szorgalmi feladatokért is. A megszerzett pontokat színezéssel jelölik a táblázatban, így haladnak egyre előrébb. A pontgyűjtő táblán megadott számokon a motivációs figurák állnak. Amikor a tanuló egy ilyen kis figurára ér, előre legyártott kupon bírtokosává válik. A kupont 2 hétig válthatja be, utána érvényét veszíti. Beváltásnál és lejáratot követően mindig visszaszedem. A számtábla utolsó figurájához nem tartozik kupon, aki addig eljut, ötössel jutalmazom!
A robotokat online robot készítő programmal készítettem. Sajnos csak laptopon vagy asztali gépen működik.
Remélem kedvet kaptál és te is belevágsz a játékosításba!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése