Gamifikáció


Gamifikáció- játékosítás! 

A játékosítás fogalmát elsőként 2002-ben Nick Pelling határozta meg: 

" elektronikus eszközök játékszerű felhasználói felületekkel való felgyorsítása és élvezhetőbbé tétele”. Azóta ez a fogalom az évek múlásával sokat változott ma inkább Deterding 2011-ben megfogalmazott gondolata az ami leginkább kifejezi a gamifikáció lényegét: „a játéktervezési elemek használata játékon kívüli kontextusban”. Ha az online, vagy konzol felületes játékokra gondolunk, az élvezetet az adja, hogy pontokat gyűjthetünk, a pontokkal különböző szinteket léphetünk vagy kiváltságokat, szuper erőket szerezhetünk. 

Akit kicsit mélyebben érdekel a gamifikáció szeretettel ajánlom figyelmébe az Új Pedagógiai Szemle 66. évfolyam 2016 / 3-4. számának 76. oldalát. 

Hogyan lehet alsó tagozaton is játékosítani?

Miután elvégeztem egy gamifikációs továbbképzést, az első játékostás próbálkozásom egy Kínai projekt volt, melyet 2. évfolyamon  napközis délutánjainkon valósítottunk meg.  Az osztályomba akkoriban járt egy kínai származású kislány, és a koronavírus megjelenésével szerettem volna az előítéleteket megdönteni, ezért elhatároztam, hogy egy kicsit megismerjük Ázsia földrész egyik gyönyörű országát.  A projektet itt találod. Érdeme regisztrálni a tudásbázisba, mert rengeteg megvalósított és kidolgozott ötletet lehet itt találni. 

 


 A jelen

Ma már egyszerűben, de mégis megjelenik a játékosítás, mint motivációs eszköz.  Jelenleg matematika és digitális kultúra tanórákon alkalmazom. Nagyon egyszerű! 


A gyerekek év elején kapnak egy az adott téma motivációs figuráival egy pongyűjtő táblát, amit a füzet végébe kell beragasztaniuk. Az óra folyamán minden jól megoldott feladatért pontot kapnak, ahogyan a plusz, szorgalmi feladatokért is. A megszerzett pontokat színezéssel jelölik a táblázatban, így haladnak egyre előrébb. A pontgyűjtő táblán megadott számokon a motivációs figurák állnak. Amikor a tanuló egy ilyen kis figurára ér, előre legyártott kupon bírtokosává válik. A kupont 2 hétig válthatja be, utána érvényét veszíti. Beváltásnál és lejáratot követően mindig visszaszedem. A számtábla utolsó figurájához nem tartozik kupon, aki addig eljut, ötössel jutalmazom!

A robotokat online robot készítő programmal készítettem.  Sajnos csak laptopon vagy asztali gépen működik. 

Remélem kedvet kaptál és te is belevágsz a játékosításba!

 


Megjegyzések