Ceruzarajz- falevél

 


Az, hogy a matematikai tudás mennyi mindenre jó, egy rajz órán bebizonyítható. 

A természetismeret és a matematika kapcsolata csodálatos egységet alkot, Isten mérnöki pontossággal alkotta meg a teremtett világot. Az ember ezt a mérnöki tudást ismerheti és használhatja fel a mindennapokban, így az alkotásban is. 

A tónus fogalma nem ismeretlen egy 4. osztályos gyermek számára, de a zenei tonalitás sem ismeretlen számukra. 

 

Előzetes ismereteik feltárására átismételtük a színelméletet, (fő-, mellék-, komplementer-és semleges színek). Arra kértem őket, hogy az álló a/4-es rajzlapjuk tetjére készítsék el egy színátmenetet a fehértől a feketéig eljutva. Ehhez a 15-20 cm-es vonalzójukat kellett átrajzolniuk, majd annyi részre oszthatták fel, ahány részre ők szerették volna, annyi kérésem volt, hogy minimum öt átmenet jelenjen meg a munkájukban.  

 


Az elkészült színskálát követően megkértem mondják el, milyen ceruzákat használtak a munkájukhoz?  Beszélgettünk a ceruzákról: 

Hogyan készülnek?  Ceruza rövid történetét közösen olvastuk el: https://hu.wikipedia.org/wiki/Ceruza

 Milyen gyártó által készített ceruzákat használnak? Ki választja a ceruzákat? Mire figyelnek, amikor egy grafitceruzát megvásárolnak? Mire figyeljenek? Milyen a jó minőségű ceruza? Miért jó a jó minőségű ceruza? Mit írnak rá egy ceruzára? Miért írják rá? Mit jelent a HB, B? Fontosnak tartottam, hogy megismerjék a ceruzagyártás folyamatát. Így virtuális sétát tettünk egy ismert ceruzagyártó gyárába: https://www.youtube.com/watch?v=aPb-slJH9Vs , és azt is megnéztük, hogy a gyártó hogyan teszteli a ceruzáit: https://www.youtube.com/watch?v=yVtvW-3PAQw

 Egy kis kiegészítés:16 éven felülieknek ajánlom  Ottilie von Farber Castell-ről szóló életrajzi filmet: Faber-Castell - Nő a férfiak világában: Német nyelven

 Akkor kezdődjék az alkotás. Az iskolában tartom a gyermekeim régi műanyag tányérjait. Egy 18 cm átműrőjű tányért használtuk.

 A tányérokat a színskála alatt átrajzolták.  Majd, mintha egy órát szeretnénk megrajzolni, bejelöljük az egész órák helyét. 

 

Arra kértem a gyerekeket, hogy hozzanak létre egy átlót, az óra ötösének és tizenegyesének összekötésével. 


 Majd egy körszeletet az hármas és a hetes összekötésével.



 Már majdnem elkészült levél főerezete. A metszéspontból kiindulva egy-egy egyenest kellett húzniuk az egyeshez és a kilenceshez.



Ezt követően a kialakított levélerezetet már csak ki kellett egészíteniük, a levélélekkel. 

 






 

 

 

Megjegyzések